fbpx

Categorie archief: Luchtballonnen

Spildooren Ballooning, varen met luchtballonen is onze specialiteit

Wij dachten dat u misschien net als wij nieuwsgierig zou zijn en wel eens zou willen weten hoe luchtballonnen werken. De beste manier om dit te doen is natuurlijk om de wonderen van het ballonvaren zelf te ervaren!

U kunt meevaren met een van onze deskundige piloten en het luchtruim kiezen in één van onze iconische grote groene ballonen, genietend van een prachtig uitzicht over de Vlaamse velden en steden in Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen, Antwerpen, Limburg of Vlaams-Brabant.

De wetenschap in actie zien en onze piloten die al uw vragen beantwoorden terwijl u letterlijk door de lucht zweeft voor de ervaring van uw leven is absoluut onze favoriete manier om uit te vinden hoe luchtballonnen werken.

Bekijk hier ons aanbod aan ballonvaarten of kies voor een cadeaubon, met opties voor elk budget, en lees dan verder om de 'technische' details e onze blogartikels  hieronder te ontdekken.

  • Familiebedrijf met 25 jaar ervaring

  • Dé referentie in Vlaanderen & omstreken

  • Prijzen vanaf €139

  • Ballonnen tot 16 personen

  • Gepersonaliseerd aandenken bij iedere vlucht

passagiers-ballonvlucht
ballonvlucht België

Een luchtballon is een uniek vliegend vaartuig dat werkt omdat hete lucht opstijgt. Er zijn twee hoofdtypes luchtballonnen. Beide werden eind 18e eeuw ontwikkeld en worden vandaag nog steeds gebruikt.

Het meest voorkomende type 'Montgolfier' maakt gebruik van vuur om de lucht in de ballon te verhitten en zo lift te krijgen. Het volgende type is een hybride ballon die op dezelfde manier hete lucht gebruikt, maar ook een compartiment met helium- of waterstofgas in de top heeft. Een derde soort is een zuivere gasballon, die geen hete lucht gebruikt en waarvan de hoogte alleen kan worden geregeld door ballast te laten vallen of het gas te laten ontsnappen.

Hybride ballonnen en gasballonnen zijn gebruikt voor veel langeafstandsrecords in ballonvaren, omdat ze minder brandstof nodig hebben om langere tijd in de lucht te blijven. Piloten van over de hele wereld strijden in gasballonnen om de beroemde International Gordon Bennett Cup.

Al onze Spildooren luchtballonnen zijn van het Montgolfier type, dus dat is wat we hieronder zullen beschrijven.

Een moderne luchtballon is opgebouwd uit de volgende dingen:

Ballonnen of Enveloppen

De ballon of 'envelop' is een stoffen zak van sterk, licht nylon met een opening aan één uiteinde, de mond.

De enveloppe wordt voor een vlucht op de grond gelegd en gedeeltelijk opgeblazen met koude lucht uit krachtige ventilatoren voordat de lucht met de branders wordt verwarmd om de vereiste draagkracht te creëren.

Ballonnen voor passagiersvervoer variëren in grootte van ballonnen met een capaciteit van 77.000 kubieke meter lucht (een “77”) tot 600.000 kubieke meter lucht (een “600”). De grootste passagiersballon in het VK is onze Virgin-ballon '400', die na het opblazen meer dan 120ft hoog is.

Enveloppen hebben traditioneel een bekende 'omgekeerde druppelvorm' zoals die van ons, maar sommige bekende merken hebben luchtballonnen met een 'speciale vorm' voor reclamedoeleinden. De meeste ballonnen hebben een ontluchtingsopening aan de bovenkant en aan de zijkanten, zodat de piloot naar behoefte lucht kan laten ontsnappen of de ballon kan draaien door aan bepaalde touwen te trekken.

Luchtballonmandjes

De ballonmand die de passagiers vervoert, is met uiterst sterke metalen kabels aan de bodem van de ballon vastgemaakt. De manden hebben versterkte stalen frames en zijn bekleed met gevlochten riet, dat traditioneel is, maar ook voldoende licht, sterk en duurzaam.

Ballonmanden variëren in grootte van twee personen tot 24 personen. Onze luchtballonnen vervoeren tussen de 10 en 16 passagiers en hebben ongeveer de grootte van een grote bestuurstafel. Ballonnen hebben vastgestelde minimum en maximum laadcapaciteiten.
Grote ballonmanden zijn meestal rechthoekig en zijn verdeeld in comfortabele compartimenten voor drie of vier personen, waardoor iedereen een fantastisch uitzicht heeft. Oppervlakken zijn bekleed met glad leer en er zijn voetgaten in de zijkant van de mand, zodat passagiers erin en eruit kunnen klimmen. Veel van onze Virgin ballonmanden hebben bankjes die gebruikt kunnen worden voor de landing.

Luchtballon branders

De brander is in wezen de 'motor' van de ballon. Hij is bevestigd aan een metalen frame dat boven de mand onder de mond van het omhulsel is bevestigd. De brander mengt vloeibaar propaan uit onder druk staande gastanks met zuurstof en ontsteekt dit. De piloot trekt aan een kleine klep die de brander aansteekt en de vlam in de mond van de ballon richt om de lucht binnenin te verwarmen.

Onze ballonnen hebben twee branders, waaronder een die het propaan langzamer laat ontsnappen, waardoor het stiller is. Dit wordt de “fluisterbrander” genoemd en hij wordt gebruikt wanneer over woonwijken of vee wordt gevlogen.

Onze ballonnen hebben over het algemeen ook speciaal aangebrachte hitteschilden onder de branders, zodat het niet te warm wordt voor u (maar we raden nog steeds een hoed aan).

Weetjes over luchtballonnen

gids voor ballonvaren

De complete gids voor ballonvluchten

Als u ooit een complete gids voor ballonvluchten zou willen hebben, hoeft u niet verder te zoeken dan dit! Vanop een afstand lijken heteluchtballonnen niet meer dan een kleurrijk stipje in de lucht. Maar heteluchtballonnen zijn zo veel meer dan de eenvoud die ze suggereren. In werkelijkheid hebben heteluchtballonnen een rijke geschiedenis achter de rug. […]

10 heteluchtballon wereldrecords om te onthouden

Varen in een heteluchtballon is een leuke en spannende manier om te vliegen. De eerste heteluchtballonvlucht was in 1783 door de Fransman Francois Pilatre de Rozier. Sinds die eerste vlucht zijn er vele wereldrecords in heteluchtballonvaren gevestigd. Hier zijn er tien van: 1. Grootste massa-opstijging Het grootste aantal heteluchtballonnen dat in één keer is opgestegen, […]